6 städregler för dig som blir utmattad på jobbet

6 städregler för dig som blir utmattad på jobbet

Här berättar vi varför du ska städa på en torsdag, vad ”heta punkter” innebär och varför du ska hänga kläder i uppsättningar!

Städa på torsdagar

Början på veckan tar säkert mycket krafter från dig, därför blir en ordentlig städning något man gör på en fredag eller helgen. Vi vill tipsa dig att städa på torsdagar istället! En sådan planering låter dig att fokusera på städningen på torsdagskvällen för att du kommer ha en begränsad tid för att bli klar med allt. Du kommer inte att sträcka ut på städningen och lämna den till dagen efter på grund av en snabb mellis eller film. Du vet hur mycket tid du har på dig och gör allt så effektivt som möjligt. 

Häng upp kläder i uppsättningar

Den svåraste städningen är i garderoben. På morgonen prövar du flera tröjor som du inte hänger tillbaka på grund av bristen på tid. Resultatet helt enkelt blir till en stökig garderob. Därför anser vi att du kan hänga kläder i uppsättningar! Det blir lättare för dig att se olika kombinationer bland olika plagg.

Ha en öppen samling av olika småsaker

Ett estetiskt fat i hallen kan vara bra idé för dina småprylar. Om du lämnar småprylar i olika väskor eller jackfickor kommer den definitivt att vara till hjälp. I den kan du lägga dina hemnycklar, plånbok, laddare för telefonen och liknande prylar. På så sätt glömmer du aldrig att ta med dig det viktigaste när du går. 

Sätt en timer under tiden du städar

Så att du hinner med den ordentliga städningen på torsdagskvällen, kan du plocka lite saker i taget varje dag. Till exempel, under tiden då maten tillagas i ugnen sätter du en timer på 20-30 minuter och aktivt städar i ett rum tills klockan ringer. Det hela blir mycket effektivt. Du hinner samla alla sopor, diska, slänga in tvätten i tvättmaskinen och göra rent spegeln. Det viktigaste är att fokusera på ett rum i taget varje dag. 

Gör rent kylskåpet regelbundet

När du kikar in i kylskåpet då och då, fixa till ordningen på vissa saker som inte ligger på sin plats eller kasta något som har tagit slut. Samtidigt kan du sätta upp en lista på det som behöver handlas. Kanske håller något på att ta slut? Eller så känner du dig extra sugen på något som du inte vill glömma att köpa. Detta kommer att underlätta processen av att handla efter jobbet, du kommer veta exakt vad det är du behöver och spara väldigt mycket tid. 

En gång i månaden kan du ta ut allt som finns i kylskåpet och torka hyllorna. Det kommer att ge den en fräsch look och du kommer att ha ännu mer koll på vad det är du har och inte har hemma. 

Släck dem ”heta punkterna” på en gång

I varje hem finns det en specifik plats som blir stökig oftare än alla andra ställen. Till exempel, skrivbordet- där samlas flera muggar, onödiga papper och massa andra föremål som gör det rörigt. Försök att alltid ha lite extrakoll på sådana platser och hörn där du vet att det kan lätt samlas många saker och ta tag i det så fort du märker att det har blivit lite för mycket.

Så hur fungerar det?
1
Ingen skyldighet citat
2
Vi städar era lokaler till perfektion
3
Luta dig tillbaka och satte på kettlen
Bokning
?
Frysavfrostning
Inglasad balkong