FAQ
Hur lång tid tar det?
Vi blir klara samma dag med en flyttstädning om inget annat är överenskommet. Exakt tid kan inte ges eftersom alla bostäder ser olika ut och kräver olika arbetstider. Vi räknar alltid med att få en heldag på oss om inget annat är överenskommet.
I RUT-avdraget inkluderas kostnaden för vårt arbete, inte materialet. Därför tillkommer en kostnad för material på 100:- inkl. moms.
Utrustning och städmedel tar vi med oss. Var därför vänlig och lämna inga städmaterial på plats innan flyttstädningen.
Vi kan hantera nycklarna på det sätt som passar er bäst.
Det vanliga tillvägagångssättet är att vi släpps in på morgonen.
Har du inte möjlighet att komma? - Du kan antigen lämna nyckeln till oss i förväg eller lämna lägenheten olåst om du har portkod. Ytterligare allternativ är om du gömmer nyckeln under dörrmattan och mejlar bilden till oss där du har lagt nyckeln.
Jag behöver att ni hämtar upp min nyckel - Kostnad för det tilkommer med 250:- efter RUT-avdrag. Om nyckel måste köras tillbaka tillkommer det ytterligare 250:-
Vad gör städpersonalen med nyckel efter avslutad städning? - Det löser vi genom att exempelvis lägga nyckeln i brevlådan eller i brevinkastet efter att arbetet är slutfört.
Observera! Vi tar ej ansvar för nyckel som vi lämnar i en brevlåda. Lämnar vi nyckeln i ett brevinkast, bär vi dock ansvar att ni får nyckeln.
Observera! Önskar du lämna nyckeln i förväg ska du mejla till oss för att få informationen kring hur du gör.
BETALNING
Betalning sker mot faktura eller Swish. (Betalning med SWISH sker om kund inte har blivit godkänd för kreditprövning).
Material-och resekostnad tillkommer på fakturan med 100:-.
För skattereduktion direkt på fakturan behöver vi ditt personnummer.
Köpare av hushållsnära tjänster (RUT-avdrag) har möjlighet till skattereduktion på 50% av arbetskostnaderna.
Den 1 juli 2009 kom Skatteverket med nya regler, nämligen ”fakturamodellen”. Detta innebär att skattereduktionen tillämpas redan vid betalningen av fakturan.
Vi tar hand om ansökan till Skatteverket och behöver därför ert personnummer. Alla personuppgifter behandlas enligt PUL.
Har ni inte täckning för skattereduktion blir ni betalningsskyldiga för hela arbetskostnaden. Ni som köpare ska få löpande information från SKV om den preliminära skattereduktionen som ni tillgodoräknats, vilket även redovisas på er inkomstdeklaration året därpå.
Krav för att få skattereduktion
- Endast privatpersoner får RUT- och ROT-avdrag.
- Arbetet ska vara utfört i eller nära anslutning till din eller dina föräldrars bostad.
- Du måste ha fyllt 18 år vid årets slut.
- Du måste ha en tillräckligt hög inkomst, så att skatten blir minst lika hög som skattereduktionen.
Läs mer på www.skatteverket.se
Avbokning ska göras till vår kundtjänst senast 2 dagar innan städtillfället.
Denna bör ske via: e-post: [email protected]
Vi avbokar/ändrar ej informationen via telefon.
Om avbokning ej skett inom 2 dagar innan, debiterar vi fullt pris för städningen. Denna debitering avser bland annat kostnader för uppbokad personal samt nekande kunder som önskat samma datum.
Vi har en fullständig ansvarsförsäkring genom Länsförsäkringar. Skulle en olycka inträffa, som vi är ansvariga för, så ersätter vi er.
Vår policy är att personalen måste kontakta kontoret direkt vid skadetillfälle – därefter kontaktas ni av kundtjänst.
Om ni upptäcker en skada som vi inte har uppmärksammat, så måste denna anmälas till oss inom 3 dagar efter städtillfället (OBS! 15-dagars städgaranti gäller ej vid skador)
GARANTI
Vi har alltid "Nöjd-kund-garanti" på våra tjänster och städgarantin gäller upp till 15 dagar efter städtillfället.
REKLAMATION
Är du eller de nya hyresgäster/ägarna inte är nöjda med resultatet eller har synpunkter? Gör så här:
Ta bilder (obligatoriskt) och skriv en lista med dina synpunkter. Skicka dessa till e-post: [email protected]
När blir jag kontaktad efter min reklamationsförfråga? - En arbetsledare kontaktar dig oftast inom 30 minuter och bestämmer en ny tid för åtgärd.
Om jag har upptäckt brister, när kan jag senast kontakta er? - Anmälan ska oss tillhanda ej senare än 15 dagar efter städtillfället.
Måste jag vara på plats under reklamationen? - Nej. Dock om vi ska komplettera städningen vill vi att du kommer efter att kompletteringen är färdig och besiktar lägenheten tillsammans med personalen innan de lämnar.
Gäller någon ekonomisk kompensation? - Nej. Väljer ni att åtgärda eventuella brister själva istället för att nyttja vår städgaranti utgår ingen ekonomisk kompensation.
När ni vet tillträdesdatumet kan ni kontakta oss för att få en garanterad bokning av flyttstäd.
Viktigt att ha i åtanke att under sista veckan av varje månad är det högt tryck vilket innebär att vi kan eventuellt bli fullbokade, var ute i god tid!
Du ska ändå inte tveka att kontakta oss i sista minuten, vi hittar oftast lösning med flyttstäd till dig.
Om du bokar flyttstäd av en möblerad lägenhet gäller följande:
- Dra gärna ut möblerna från väggen för att städpersonalen ska kunna komma åt listerna. Vi städar endast runtom möblerna och flyttar ej runt på dessa.
- Önskar du avtorkning av möbler går det bra att lägga till det i bokningen för 400:- efter RUT-avdrag. Om du har möbler i din bostad och väljer att inte lägga till avtorkning av möbler utelämnas dessa från avtorkning.
- Finns det t.ex porslin/annat inne i köksskåp/lådor/garderober som du önskar att städaren tar ut, rensar inne i dessa skåp/lådor/garderober och ställer in allt tillbaka kan du lägga till det som extra tillval för 300:- efter RUT-avdrag.
- Önskar du dina textilmöbler eller mattor tvättade med extraktionsmaskin kan du mejla till oss för att få en offert.
Ni finner denna information via följande länk:
Vi eftersträvar alltid att uppfylla samhällets intressenters högt ställda krav på miljöhänsyn och god arbetsmiljö.
Vi använder oss enbart av moderna hjälpmedel och av rengöringsmedel som är skonsamma mot både ditt hem och miljö.
Städfabriken gör sitt bästa för att skapa förutsättningar till miljöförbättring. Vi utvecklar ständigt vår miljöpolicy och det arbetet slutar aldrig.
Vår miljöpolicy inkluderar:
- Fortlöpande utbilda alla medarbetare i vårt miljöarbete.
- Använda utrustning med lång livslängd så att miljön inte belastas med onödigt avfall. Använda oss endast av rengöringsmedel som är miljövänligt.
- Undvika engångsprodukter om det går.
- Källsortera avfall.
- Dosering av rengöringsmedel görs väldigt noga så att det inte överdoseras.
- För att få nöjda kunder så är våra städmetoder är moderna, effektiva och miljöanpassade.
Vårt kvalitetsarbete innebär att kundernas krav/behov ska uppfyllas i rätt tid och med kvalitet och att kunderna ska ha förtroende för Städfabriken! För att behålla kundernas förtroende arbetar vi aktivt med att utveckla och förbättra kvaliteten på vår service och våra tjänster.
Kvalitet handlar också om våra medarbetare, de är vår viktigaste tillgång. Mår våra medarbetare bra och trivs på arbetsplatsen är ett måste för att de ska göra ett bra jobb hos kunden.
Vi skall genom vårt kvalitetssystem bibehålla och utveckla vårt goda rykte om att vara ett seriöst företag med god kvalitet på våra tjänster.
För att uppnå detta ska alla medarbetare:
- Ha rätt kompetens
- Vara servicevänliga
- Utföra det som kunden beställt
- Ge en korrekt information
För att ständigt förbättras ska vi:
- Följa upp kundorder
- Utföra kvalitetskontroller i verksamheten så vi kan finna och åtgärda eventuella brister. Vara lyhörda för kundens önskemål
- Ständigt uppdatera kvalitetsmålen
Sekretess
Städfabrikens personal arbetar alltid under sekretess. Detta innebär att vi inte talar om eller för vidare upplysningar om kunder. Sekretessen gäller även efter avslutat uppdrag hos kunden.
GDPR
EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR General Data Protection Regulation) har medfört att vi har sett över våra interna säkerhetsrutiner och säkerställt att dina uppgifter hanteras på ett säkert sätt och att våra tillvägagångssätt följer gällande lagar.
Beträffande hantering av personuppgifter för medarbetare följer vi kraven för GDPR. Medarbetaren får information om detta vid anställning.